Veelgestelde vragen Ondernemers

Hoe lang duurt de aanvraag van een vastgoedfinanciering bij Mogelijk?

De aanvraag start met een quickscan via onze site. Op basis daarvan hoort de potentiële kredietnemer welk leenbedrag haalbaar is op het te financieren pand. Daarna bekijken we de meest recente financiële informatie en gegevens met betrekking tot het vastgoed en nodigen we de kredietnemer uit voor een kennismakingsgesprek. Verloopt de kennismaking voor beide partijen positief, dan bieden we direct een offerte aan. De inhoud van de offerte wordt meteen tijdens het gesprek doorgenomen. 

U kunt bij Mogelijk rechtstreeks gefinancierd worden door een investeerder of vanuit een van het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds. Als u rechtstreeks gefinancierd wordt door een investeerder stellen we, nadat u de offerte heeft getekend, een informatiememorandum (ook wel investeringsaanbieding) op met de relevante gegevens over het vastgoed en u als kredietnemer. Iedere dinsdag om 9 uur worden de financieringsaanvragen gepubliceerd op onze website, waarna één van onze investeerders kan aangeven of hij wil financieren. Uw aanvraag wordt niet op ons platform gepubliceerd als u gefinancierd wordt vanuit een van onze fondsen. De gemiddelde doorlooptijd van moment van aanvraag tot het intekenen door een investeerder bedraagt 1 tot 2 weken.

Hoe werkt het aanvragen van een zakelijke hypotheek?

De snelste manier om een zakelijke hypotheek aan te vragen, is de quickscan. Mogelijk beoordeelt daarbij het te financieren vastgoed. Er wordt onder andere gekeken naar de kwaliteit, de inzetbaarheid, de ligging, de marktwaarde en de waarde van het leenbedrag in verhouding tot de waarde van het vastgoed. U als potentiële kredietnemer hoort of en welk leenbedrag haalbaar is op het te financieren vastgoed. Dit gebeurt per e-mail. 

Is er sprake van een haalbaar leenbedrag, dan ontvangt u direct een mail met het verzoek de nodige documenten aan te leveren zoals de meeste recente jaarrekening, belastingaangifte en kadastraal inkomen.

Mogelijk beoordeelt dan uw financiële positie. We nodigen u uit voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Dit is een vast onderdeel van ons offertetraject. We vinden het belangrijk om u als kredietnemer te kennen en uit te leggen wie Mogelijk is. Verloopt deze kennismaking voor beide partijen positief, dan biedt Mogelijk direct een offerte aan. De inhoud van de offerte wordt meteen tijdens het gesprek met u doorgenomen. Na ondertekening van de offerte stellen we een Informatiememorandum (ook wel investeringsaanbieding) op met de relevante gegevens over het vastgoed en u als kredietnemer. 

Iedere dinsdag om 9.00 uur worden nieuwe investeringsaanbiedingen gepubliceerd op de website van Mogelijk zodat het netwerk van investeerders ze kan bekijken. Investeerders kunnen vanaf 11.00 uur direct via hun persoonlijke account intekenen op een investeringsaanbieding. Als dit gebeurt, dan wordt er een afspraak ingepland bij de notaris om de akte te laten ondertekenen.

Wat zijn de kosten voor mij als kredietnemer?

Als de hypotheek tot stand komt, brengt Mogelijk Vastgoedfinancieringen eenmalig een dossierkost in rekening van 2,95% op het leenbedrag, met een minimum van € 2.250. Hierop is geen btw van toepassing. De dossierkost wordt voldaan via de notaris bij het ondertekenen van de notariële akte.

Daarnaast worden maandelijks administratiekosten in rekening gebracht. Dit bedraagt 0,375% excl. btw op jaarbasis op het initiële leenbedrag. De administratiekosten worden maandelijks geïnd door onze betaalinstelling Stichting derdengelden GoCredible, tegelijkertijd met de betaling van rente en aflossing. De administratiekosten worden jaarlijks geïndexeerd volgens de consumptieprijsindex.

Is financiering van nieuwbouw mogelijk?

Ja, Mogelijk financiert ook nieuwbouw. Mogelijk financiert uitsluitend zakelijk onroerend goed. De financiering van een eigen privéwoning is niet toegestaan. Ondernemers die bestaand onroerend goed willen aankopen, kunnen bij Mogelijk terecht. Maar ook als het een nieuwbouwproject betreft, kan Mogelijk financieren. 

Binnen het team van Mogelijk is uitgebreide kennis van projectontwikkeling aanwezig. Vaak is er behoefte aan een voorschot. Dit wordt ingecalculeerd en meegefinancierd.  

Voor recreatief vastgoed op Curaçao en Bonaire is alleen financiering van bestaande bouw mogelijk.

Is er een limietbedrag voor lenen?

U kunt een zakelijk pand laten financieren met een leenbedrag vanaf € 50.000.

Voor recreatief vastgoed op Curaçao en Bonaire gelden andere voorwaarden.

Waarom ben ik persoonlijk aansprakelijk?

Bij het verstrekken van een hypothecaire lening bij Mogelijk is de betrokkenheid van u als ondernemer van groot belang. Naast het feit dat u een substantiële eigen bijdrage inbrengt, bent u ook persoonlijk aansprakelijk in de hypothecaire overeenkomst. Naast uw eigen inbreng bent u ook privé aan te spreken als er zakelijk geen rente- en aflossingsbetalingen meer worden gedaan.

Wat doet Mogelijk met mijn gegevens?

Wij bieden een alternatieve manier van het financieren van zakelijk vastgoed. Daarbij koppelen we ondernemers die hun vastgoed willen laten financieren aan private investeerders. Om ervoor te zorgen dat investeerders een weloverwogen beslissing kunnen nemen om een hypotheek al dan niet te financieren, zijn bepaalde gegevens nodig. Het betreft informatie over het pand, uw achtergrond als ondernemer en uw financiële positie. Deze informatie delen wij met ons netwerk van investeerders. Wij doen dit zorgvuldig. Het delen van deze gegevens is essentieel voor het succes van uw financiering.

Lees hier ons privacybeleid.

Hoe werkt kosteloos aflossen?

Wordt u één-op-één gefinancierd door een private investeerder, dan mag u, tenzij specifiek anders met u is overeengekomen, de lening altijd kosteloos geheel of gedeeltelijk vervroegd aflossen. Aflossen kan wanneer het bedrag minimaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag bedraagt. Voor aflossen geldt een aankondigingstermijn van 3 maanden.

Kosteloos extra aflossen werkt als volgt:

  • U stuurt een mail naar beheer@mogelijk.be met de melding dat u een extra aflossing wil doen. In deze mail geeft u ook aan welk bedrag u extra wil aflossen en wanneer.

  • De gedeeltelijke vervroegde aflossing kan in ronde sommen vanaf € 5.000, met een minimum van 10% van het oorspronkelijke leenbedrag. Dit geldt voor financieringen die verstrekt zijn na de tweede helft van 2023. Dit kunt u terugvinden in uw hypotheekakte of offerte. U kunt ons hier altijd even over bellen als u twijfelt, dan kijken wij het even voor u na.

  • Voor financieringen die verstrekt zijn voor de tweede helft van 2023 geldt betaalt u in eenheden van minimaal € 1.000,- voor een vervroegde gedeeltelijke aflossing. Ook dit kunt u terugvinden in uw hypotheekakte of offerte. U kunt ons hier altijd even over bellen als u twijfelt, dan kijken wij het even voor u na.

  • U maakt de extra aflossing op een rentevervaldag over naar Stichting Mogelijk. Wij storten de aflossing één-op-één door naar de investeerder.

  • De aflossing is op het daaropvolgende maandoverzicht vermeld.

Het kan zijn dat wij u na de aankondiging vragen om de herkomst van de middelen.

Wordt uw zakelijke hypotheek gefinancierd vanuit het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds, dan kunt u niet tussentijds kosteloos aflossen.

Indien de aflossing via de notaris verloopt omdat het pand verkocht wordt, geherfinancierd wordt of omdat een gedeeltelijke doorhaling van de hypotheek nodig is, dan is het proces als volgt:

  • De notaris dient bij Mogelijk een verzoek in met daarin een doorhalingsvolmacht op naam van de investeerder.

  • De notaris stuurt het verzoek tot geheel of gedeeltelijk aflossen naar beheer@mogelijk.be.

  • Bij het geheel of gedeeltelijk aflossen van de lening hanteren wij - met betrekking tot de rente - een opzegtermijn van drie maanden, vanaf het moment dat Mogelijk het verzoek van de notaris heeft ontvangen. De rente wordt berekend tot de laatste dag van de volgende maand. 

  • Na het verlijden van de akte wordt de hypotheek doorgehaald in het hypotheekkantoor. 

Welke verplichtingen heeft een Belgische kredietnemer als roerende voorheffing verschuldigd is?

Een Belgische kredietnemer, als schuldenaar van de roerende voorheffing, heeft de volgende verplichtingen:

  • Inhouding: De kredietnemer moet de verschuldigde roerende voorheffing inhouden op het brutobedrag van de rente voordat deze aan de geldgever wordt betaald.

  • Betaling: Het ingehouden bedrag moet binnen 15 dagen na de toekenning of uitbetaling van de rente worden doorgestort aan de Belgische belastingadministratie.

  • Aangifte: Binnen dezelfde termijn van 15 dagen moet de Belgische kredietnemer ook een aangifte roerende voorheffing indienen (formulier 273) bij de Belgische belastingadministratie. Deze aangifte kan zowel elektronisch als op papier worden ingediend.

Wanneer moet ik roerende voorheffing betalen in België?

Roerende voorheffing is verschuldigd wanneer een roerend inkomen, zoals rente uit een leningsovereenkomst, wordt betaald door een Belgische kredietnemer. Als de kredietnemer een fiscaal inwoner van België is, moet deze de roerende voorheffing inhouden en doorstorten naar de Belgische belastingdienst. Dit houdt in dat wanneer u een lening aangaat met een Belgische kredietnemer, deze verplicht is om de roerende voorheffing in te houden en te betalen.

Wat is het tarief van de roerende voorheffing?

Het standaardtarief van de roerende voorheffing in België bedraagt momenteel 30%. In bepaalde gevallen en onder specifieke voorwaarden kan een vrijstelling of vermindering van dit tarief van toepassing zijn. Het is aan te raden om bij een belastingadviseur te informeren of u in aanmerking komt voor een dergelijke vrijstelling of verlaging.